Zasady etyki publikacji
Redakcja „UniversitasGedanensis” stosuje najwyższe standardy etyczne i publikacyjne, zgodne z wytycznymi Komitetu do spraw Etyki Publikacyjnej (COPE – Committee on PublicationEthics). Celem jest zapewnienie rzetelności badań naukowych, przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom publikacyjnym oraz ochrona wiarygodności czasopisma.
1. Zasady ogólne
-
Wszystkie artykuły poddawane są weryfikacji pod kątem zgodności z zasadami etyki wydawniczej, w tym zapobiegania plagiatowi, autoplagiatowi, fabrykowaniu danych, manipulacji wynikami czy autorstwu widmo.
-
Kryteriami przyjmowania artykułów do publikacji są: wartość naukowa, oryginalność ujęcia tematu, przejrzystość wywodu i zgodność z profilem czasopisma.
-
Procedura recenzowania ma charakter double-blind peerreview – ani autorzy, ani recenzenci nie znają swoich tożsamości.
2. Obowiązki Redakcji
-
Członkowie redakcji czuwają nad przestrzeganiem standardów etycznych i zapobiegają praktykom z nimi niezgodnym.
-
Decyzja o publikacji artykułu opiera się wyłącznie na jego wartości merytorycznej, a nie na pochodzeniu autora, jego poglądach czy afiliacji.
-
Redakcja zapewnia poufność procesu redakcyjnego. Artykuły nieopublikowane nie mogą być wykorzystywane przez członków redakcji ani inne osoby uczestniczące w procesie wydawniczym.
-
W przypadku stwierdzenia naruszeń etyki (plagiat, fałszowanie danych, dublowanie publikacji, autorstwo nieuczciwe), redakcja ma prawo odrzucić lub wycofać artykuł także po publikacji.
-
Redakcja publikuje sprostowania, wyjaśnienia lub przeprosiny, jeśli wymaga tego rzetelność naukowa.
3. Obowiązki Autorów
-
Autorzy zobowiązani są do przedstawienia wyników badań w sposób rzetelny, przejrzysty i umożliwiający ich weryfikację.
-
Teksty zgłaszane do publikacji muszą być oryginalne. Wszelkie zapożyczenia powinny być odpowiednio cytowane.
-
Niedopuszczalne jest zgłaszanie jednego artykułu równocześnie do kilku czasopism oraz publikowanie tych samych badań w więcej niż jednym miejscu bez uzasadnionej zgody wydawcy.
-
Autorzy muszą wskazać źródła finansowania badań i potencjalne konflikty interesów.
-
W przypadku prac wieloautorskich należy podać wkład poszczególnych autorów, aby wykluczyć zjawiska ghostwriting i guestauthorship.
-
Autorzy zobowiązani są do niezwłocznego zgłaszania błędów wykrytych po publikacji i współpracy przy ich korekcie.
4. Obowiązki Recenzentów
-
Recenzenci zobowiązani są do terminowego sporządzania recenzji oraz do niezwłocznego informowania redakcji o niemożności wykonania zadania.
-
Proces recenzowania ma charakter poufny – recenzent nie może ujawniać treści artykułu ani wykorzystywać go dla własnych korzyści.
-
Recenzje powinny być obiektywne i konstruktywne, wolne od osobistych uwag wobec autorów.
-
Recenzenci powinni wskazywać braki merytoryczne, istotne publikacje pominięte przez autora, a także wszelkie podejrzenia o plagiat lub nierzetelność naukową.
-
Recenzent nie może oceniać artykułu, jeśli istnieje konflikt interesów z autorem (wspólna afiliacja, relacje osobiste, zależności zawodowe).
5. Wycofanie publikacji
Redakcja ma prawo wycofać artykuł z publikacji, jeśli:
-
zostanie wykryty plagiat, autoplagiat lub inne naruszenie etyki,
-
wyniki badań okażą się niewiarygodne lub sfabrykowane,
-
wystąpią błędy metodologiczne lub rzeczowe,
-
zgłoszona zostanie nieuprawniona zmiana autorstwa lub autorstwo widmo,
-
pojawi się dowód nieujawnionego konfliktu interesów.
Wycofanie publikacji zostanie oznaczone w wersji elektronicznej i papierowej wraz z podaniem przyczyn.
Każdy przypadek naruszenia zasad etyki publikacyjnej może zostać zgłoszony redakcji.