Zasady etyki publikacji
Redakcja „UniversitasGedanensis” stosuje najwyższe standardy etyczne i publikacyjne, zgodne z wytycznymi Komitetu do spraw Etyki Publikacyjnej (COPE – Committee on PublicationEthics). Celem jest zapewnienie rzetelności badań naukowych, przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom publikacyjnym oraz ochrona wiarygodności czasopisma.
1. Zasady ogólne
- 
    Wszystkie artykuły poddawane są weryfikacji pod kątem zgodności z zasadami etyki wydawniczej, w tym zapobiegania plagiatowi, autoplagiatowi, fabrykowaniu danych, manipulacji wynikami czy autorstwu widmo. 
- 
    Kryteriami przyjmowania artykułów do publikacji są: wartość naukowa, oryginalność ujęcia tematu, przejrzystość wywodu i zgodność z profilem czasopisma. 
- 
    Procedura recenzowania ma charakter double-blind peerreview – ani autorzy, ani recenzenci nie znają swoich tożsamości. 
2. Obowiązki Redakcji
- 
    Członkowie redakcji czuwają nad przestrzeganiem standardów etycznych i zapobiegają praktykom z nimi niezgodnym. 
- 
    Decyzja o publikacji artykułu opiera się wyłącznie na jego wartości merytorycznej, a nie na pochodzeniu autora, jego poglądach czy afiliacji. 
- 
    Redakcja zapewnia poufność procesu redakcyjnego. Artykuły nieopublikowane nie mogą być wykorzystywane przez członków redakcji ani inne osoby uczestniczące w procesie wydawniczym. 
- 
    W przypadku stwierdzenia naruszeń etyki (plagiat, fałszowanie danych, dublowanie publikacji, autorstwo nieuczciwe), redakcja ma prawo odrzucić lub wycofać artykuł także po publikacji. 
- 
    Redakcja publikuje sprostowania, wyjaśnienia lub przeprosiny, jeśli wymaga tego rzetelność naukowa. 
3. Obowiązki Autorów
- 
    Autorzy zobowiązani są do przedstawienia wyników badań w sposób rzetelny, przejrzysty i umożliwiający ich weryfikację. 
- 
    Teksty zgłaszane do publikacji muszą być oryginalne. Wszelkie zapożyczenia powinny być odpowiednio cytowane. 
- 
    Niedopuszczalne jest zgłaszanie jednego artykułu równocześnie do kilku czasopism oraz publikowanie tych samych badań w więcej niż jednym miejscu bez uzasadnionej zgody wydawcy. 
- 
    Autorzy muszą wskazać źródła finansowania badań i potencjalne konflikty interesów. 
- 
    W przypadku prac wieloautorskich należy podać wkład poszczególnych autorów, aby wykluczyć zjawiska ghostwriting i guestauthorship. 
- 
    Autorzy zobowiązani są do niezwłocznego zgłaszania błędów wykrytych po publikacji i współpracy przy ich korekcie. 
4. Obowiązki Recenzentów
- 
    Recenzenci zobowiązani są do terminowego sporządzania recenzji oraz do niezwłocznego informowania redakcji o niemożności wykonania zadania. 
- 
    Proces recenzowania ma charakter poufny – recenzent nie może ujawniać treści artykułu ani wykorzystywać go dla własnych korzyści. 
- 
    Recenzje powinny być obiektywne i konstruktywne, wolne od osobistych uwag wobec autorów. 
- 
    Recenzenci powinni wskazywać braki merytoryczne, istotne publikacje pominięte przez autora, a także wszelkie podejrzenia o plagiat lub nierzetelność naukową. 
- 
    Recenzent nie może oceniać artykułu, jeśli istnieje konflikt interesów z autorem (wspólna afiliacja, relacje osobiste, zależności zawodowe). 
5. Wycofanie publikacji
Redakcja ma prawo wycofać artykuł z publikacji, jeśli:
- 
    zostanie wykryty plagiat, autoplagiat lub inne naruszenie etyki, 
- 
    wyniki badań okażą się niewiarygodne lub sfabrykowane, 
- 
    wystąpią błędy metodologiczne lub rzeczowe, 
- 
    zgłoszona zostanie nieuprawniona zmiana autorstwa lub autorstwo widmo, 
- 
    pojawi się dowód nieujawnionego konfliktu interesów. 
Wycofanie publikacji zostanie oznaczone w wersji elektronicznej i papierowej wraz z podaniem przyczyn.
Każdy przypadek naruszenia zasad etyki publikacyjnej może zostać zgłoszony redakcji.
 
     
     
     
    