Ostatni numer: / Last issue:
UG n.66

Zasady etyki publikacji

Redakcja „UniversitasGedanensis” stosuje najwyższe standardy etyczne i publikacyjne, zgodne z wytycznymi Komitetu do spraw Etyki Publikacyjnej (COPE – Committee on PublicationEthics). Celem jest zapewnienie rzetelności badań naukowych, przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom publikacyjnym oraz ochrona wiarygodności czasopisma.

1. Zasady ogólne

  • Wszystkie artykuły poddawane są weryfikacji pod kątem zgodności z zasadami etyki wydawniczej, w tym zapobiegania plagiatowi, autoplagiatowi, fabrykowaniu danych, manipulacji wynikami czy autorstwu widmo.

  • Kryteriami przyjmowania artykułów do publikacji są: wartość naukowa, oryginalność ujęcia tematu, przejrzystość wywodu i zgodność z profilem czasopisma.

  • Procedura recenzowania ma charakter double-blind peerreview – ani autorzy, ani recenzenci nie znają swoich tożsamości.

2. Obowiązki Redakcji

  • Członkowie redakcji czuwają nad przestrzeganiem standardów etycznych i zapobiegają praktykom z nimi niezgodnym.

  • Decyzja o publikacji artykułu opiera się wyłącznie na jego wartości merytorycznej, a nie na pochodzeniu autora, jego poglądach czy afiliacji.

  • Redakcja zapewnia poufność procesu redakcyjnego. Artykuły nieopublikowane nie mogą być wykorzystywane przez członków redakcji ani inne osoby uczestniczące w procesie wydawniczym.

  • W przypadku stwierdzenia naruszeń etyki (plagiat, fałszowanie danych, dublowanie publikacji, autorstwo nieuczciwe), redakcja ma prawo odrzucić lub wycofać artykuł także po publikacji.

  • Redakcja publikuje sprostowania, wyjaśnienia lub przeprosiny, jeśli wymaga tego rzetelność naukowa.

3. Obowiązki Autorów

  • Autorzy zobowiązani są do przedstawienia wyników badań w sposób rzetelny, przejrzysty i umożliwiający ich weryfikację.

  • Teksty zgłaszane do publikacji muszą być oryginalne. Wszelkie zapożyczenia powinny być odpowiednio cytowane.

  • Niedopuszczalne jest zgłaszanie jednego artykułu równocześnie do kilku czasopism oraz publikowanie tych samych badań w więcej niż jednym miejscu bez uzasadnionej zgody wydawcy.

  • Autorzy muszą wskazać źródła finansowania badań i potencjalne konflikty interesów.

  • W przypadku prac wieloautorskich należy podać wkład poszczególnych autorów, aby wykluczyć zjawiska ghostwriting i guestauthorship.

  • Autorzy zobowiązani są do niezwłocznego zgłaszania błędów wykrytych po publikacji i współpracy przy ich korekcie.

4. Obowiązki Recenzentów

  • Recenzenci zobowiązani są do terminowego sporządzania recenzji oraz do niezwłocznego informowania redakcji o niemożności wykonania zadania.

  • Proces recenzowania ma charakter poufny – recenzent nie może ujawniać treści artykułu ani wykorzystywać go dla własnych korzyści.

  • Recenzje powinny być obiektywne i konstruktywne, wolne od osobistych uwag wobec autorów.

  • Recenzenci powinni wskazywać braki merytoryczne, istotne publikacje pominięte przez autora, a także wszelkie podejrzenia o plagiat lub nierzetelność naukową.

  • Recenzent nie może oceniać artykułu, jeśli istnieje konflikt interesów z autorem (wspólna afiliacja, relacje osobiste, zależności zawodowe).

5. Wycofanie publikacji

Redakcja ma prawo wycofać artykuł z publikacji, jeśli:

  • zostanie wykryty plagiat, autoplagiat lub inne naruszenie etyki,

  • wyniki badań okażą się niewiarygodne lub sfabrykowane,

  • wystąpią błędy metodologiczne lub rzeczowe,

  • zgłoszona zostanie nieuprawniona zmiana autorstwa lub autorstwo widmo,

  • pojawi się dowód nieujawnionego konfliktu interesów.

Wycofanie publikacji zostanie oznaczone w wersji elektronicznej i papierowej wraz z podaniem przyczyn.

Każdy przypadek naruszenia zasad etyki publikacyjnej może zostać zgłoszony redakcji.